קהילה במילואים
בשנים האחרונות מתמודדים מפקדים במילואים עם אתגרי מנהיגות הייחודיים לעולם המילואים ולתקופה הנוכחית. אתגר יצירת המחויבות ושמירת המוטיבציה לשירות מילואים מעסיק רבות הן את המפקדים והן את המערכת. מרחב הפתרונות שהוצעו כלל עד כה שני צירים עיקריים: שיפור הדימוי של המתנדב למילואים והענקת תגמול חומרי. מענים אלו חוללו שינוי אך הם לא נותנים מענה הוליסטי לצרכי היחידות. כאן נכנסת תוכנית פק"ל המציעה כיוון פעולה ייחודי ושונה: פיתוח יחידות המילואים כקהילות כבסיס להגברת הלכידות היחידתית והמוטיבציה של הפרט לשרת.
אז למה קהילה?
יחידות המילואים מאופיינות בהון אנושי ייחודי ואיכותי. מתוך כך, ברור כי חיבור משמעותי ועמוק בין כלל המשרתים מביאה לתועלת כפולה:
- יחידה מלוכדת היכולה לעמוד במשימותיה בשגרה ובחירום
- מתן ערך ייחודי למשרת- המבוסס על תחושת שייכות אישית וקבוצתית.
שייכות
משחר האנושות אנו חיים בקהילות וממשים באמצעותן צורך קיומי של שייכות ומשמעות ולכן קהילה עונה על צורך טבעי, בסיסי ואנושי.
חוסן
קהילה מבססת תחושת בטחון, אמון, ערבות ומחויבות המגבירים את החוסן האישי של כל פרט בפלוגה ואת חוסנה של המסגרת ובכך משפיעים על יכולותיה וכשירותה המבצעית בשגרה ובחירום.
ערך
הקהילה מאפשרת יצירת חיבורים והזדמנויות בעלי ערך לחברים בה בתחומי חיים רבים כגון אפשרויות תעסוקה, יעוצים מקצועיים, קבוצות תחומי עניין ותחביבים משותפים ועוד.
לכידות
הקהילה מאפשרת יצירת חיבורים והזדמנויות בעלי ערך לחברים בה בתחומי חיים רבים כגון אפשרויות תעסוקה, יעוצים מקצועיים, קבוצות תחומי עניין ותחביבים משותפים ועוד.
איך נחזק תחושת קהילתיות ביחידה?
חייל המילואים הוא חיה היברידית אזרח וחייל. כדי לחזק את הלכידות ולהקנות לו תחושת שייכות ומשמעות בשירות עלינו להתייחס לשני העולמות בהם הוא נמצא: העולם האזרחי והעולם הצבאי.
בפק"ל אנחנו מתבססים על ארבעה עקרונות: זהות,קשרים, משמעות וערך המהווים את היסודות עליהם אנו בונים את בניין הלכידות היחידתית.
ככל שהפעולות שנבצע יציעו ערך אמיתי לחיילים, כן ייגבר הרצון שלהם לקחת חלק ולהיות שותפים. אם הפעולות שלנו יענו על צרכים אמיתיים הם יהיו בעלי ערך. הצורך יכול להיות רגשי כגון שייכות או תמיכה או פיזי כגון ייעוץ מקצועי, נטוורקינג ומציאת מקומות עבודה.
מאפשרת לכל חייל להביא את הקול הייחודי שלו למרחב הפלוגתי ואת ההזדמנות להותיר חותם בעיצובה, מעבר לתפקידו הצבאי. נשאף לראות את המשרת בצורה הוליסטית המאפשרת לו להביא לידי ביטוי את עולמו האזרחי והצבאי.
הזהות המשותפת בין חברי היחידה היא ה"דבק" ההופך אותם לקבוצה אחת מלוכדת. בכל פעילות נשאף לחזק את מרכיבי הזהות היחידתית. (מורשת, מסורות וטקסים, ערכים משותפים, סמלים, חזון, נורמות)
הקשרים בין חיילי היחידה הם הבסיס לפיתוח הקהילתיות ביחידה. הקשרים מתפתחים כאשר אנו מאפשרים ומעודדים שיח אותנטי ומפגש עם חיילים שאינם מחוג החברים המוכר לכן בכל פעולה נפעל לחיזוק ההיכרות והקשרים בין חיילי היחדה והפיכת הקשרים לרב-מימדיים.
שלבים לפיתוח היחידה כקהילה
שלב 1: רתימת צוות
כדי לחולל שינוי משמעותי וארוך טווח עליך להקים צוות שיהיה מחויב ופנוי להוביל איתך את התהליך. זכור! אם אתה רוצה ללכת מהר, לך לבד, אם אתה רוצה ללכת רחוק, לך יחד.
שלב 2: זהות הפלוגה
על מנת להגביר תחושת גאווה ולהעמיק את תחושת השייכות, עלינו להבין מה מייחד את הפלוגה שלנו, מה ההיסטוריה שלה, סיפורי המורשת, הערכים ודמויות המופת.
שלב 3: מעבר מהון לנכס
בפלוגה שלנו ההון גדול ומגוון וכולל חיילים בעלי ידע מקצועי עשיר, חיילים בעלי תשתיות, חיבורים לארגונים, עמותות ועוד. את ההון הזה נוכל להפוך לנכס אם נדע להשתמש בו. אבל כדי להתחיל, יהיה עלינו לבצע מיפוי כדי לזהות את ההון הקיים.
שלב 4: תוכנית עבודה
עכשיו כשיש לנו צוות, אנחנו מכירים את ייחוד הפלוגה ואת ההון הקיים בה, נוכל להפוך את המידע רב הערך הזה, לתוכנית עבודה פרקטית שתדייק את הפעולות שלנו כך שיובילו להגברת הלכידות ותחושת הקהילתיות.
קהילתיות כשיטה
עקרונות פעולה תומכים ומשלימים ליצירת קהילתיות
פעולה לחיזוק הקהילתיות צריכה לנבוע מתוך רצון או צורך העולה מהשטח- מהיחידה או מחלק מהחברים בה. היא צריכה לבטא את הזהות הייחודית ליחידה, ולהתבסס על הערכים המשותפים לה. פעולה ללא קשר לערכים/ תחומי העניין/ רצון או צורך של אנשי היחידה, לא "תדבר" אל האנשים ויווצר קושי לרתום אותם להגיע.
בתכנון השנתי או בתכנון פעולה ביחידה הקדישו מחשבה האם התכנון תואם את הזהות וערכי היחידה, מותאם לפרופיל חברי היחידה ועונה על צורך או רצון של החברים ביחידה.
נסו להפוך את חברי היחידה מאורחים המוזמנים לאירוע ל"בעלי הבית" שלו. תוכלו לעשות זאת על ידי שיתוף מספר רב ככל האפשר של חברים- חלקם בחשיבה ותכנון, חלקם בעיצוב המקום או התוכן, חלקם בהנחיה או הפעלת האירוע וחלקם במשאבים הדרושים לקיום האירוע (כגון מקום, ציוד ועוד). כל אחד על פי הכישורים, היכולות, העיסוק ונטיית הלב.
ממ"ש-אלו הן ראשי התיבות של : משמעותי. מחוייב. שייך.
ככל שנאפשר לחיילים ביחידה להרגיש בעלי משמעות, תחושת השייכות והמחויבות שלהם לפלוגה תגבר. על מנת להגביר תחושת משמעות, תנו לחיילים את המקום להשפיע ולקחת חלק- היפכו את המשימות למשימות משותפת ופעלו יחד. דרך המשמעות תחזקו את תחושת השייכות של היחידים לקבוצה ויחד עם זאת תתפתח תחושת המחוייבות.
שימו לב!
יחידות מילואים משופעות באנשים בעלי יכולות, קשרים, ידע, תשתית אנו קוראים להם: הנכסים הפנימיים של היחידה. שימוש בנכסים הפנימיים עשוי לענות על צורך של היחידה ובה בעת להעצים את אחד מחבריה ולהעניק לו תחושת משמעות .
נכס פנימי יכול להיות הון אנושי– כלומר חייל בעל יכולת , תחביב או עיסוק (למשל נגן שיכול להרקיד את כל הפלוגה, יועץ קריירה מאחת המחלקות שיכול לסייע בכתיבת קורות חיים ועוד). סוג נוסף של נכסים יכול להיות משאבים פיזיים כגון מקום או ציוד (למשל חצר בית של אחד מחברי הפלוגה, בית העם בקיבוץ המתאימים למפגש פלוגתי, גנרטור לאירוע ועוד). חשוב שנזכור שיש לנו ביחידות המילואים מאגר אדיר של כוחות ונכסים. השקיעו במיפוי והכרה של הכוחות והנכסים הקיימים ביחידתכם- וריתמו אותם לעשייה. כך תגדילו את מעגל השותפים לעשייה, תיצרו משמעות לחברים נוספים, וגם תתנו מענה לצרכים המשתנים של חיילי היחידה באזרחות. עד מהרה תופתעו לגלות כמה כוחות עוצמתיים יש ביחידות שלנו , ואיך בפעולה נכונה רתימה שלהם מביאה ערך רב ליחידה ולחבריה.
הקהילתיות מתחזקת ככל שרמת ההכרות והקשר בין האנשים מתחזקת ומעמיקה. לצורך כך, נייצר בכל אירוע או פעולה הזדמנויות לשיחה ומפגש בין אישי. הזדמנויות אלו נוצרות מאופן סידור המרחב, אופן הישיבה, הקצאת זמן ומסוג הפעילות.
באירוע יחידתי הקדישו זמן ותוכן בו ניתן לדבר בזוגות או בקבוצות קטנות, לשמוע ולהשמיע.
במקביל, אל תהססו לייצר ולאפשר אירועים ופעולות בקבוצות קטנות על פי תחומי עניין/ גיל או סטטוס/ מיקום גאוגרפי ובלבד שבכל פעם תעשנה פעולות במעגלים חברתיים משתנים ולאנשים תהיה הזדמנות לייצר קשרים עם אנשים שונים בכל פעם.
קהילה מתפתחת ונבנת מתוך שגרות ומסורות. באירוע שחוזר על עצמו עם אותו קהל, פוגשים פנים מוכרים, מה שמאפשר היווצרות קשרים וחיזוק הזהות היחידתית והמסורת שלה.
חייל המילואים הוא קודם כל אזרח ולפיכך, רוב זמנו הוא באזרחות. לכן, על מנת לחזק קהילתיות עליכם להרחיב את מעגל העשייה אל מעבר לימי המילואים. אל תחכו למפגשי המילואים המוגדרים בימ"מ, אלא זמו מפגשים ופעולות באזרחות, בו נמצאים החיילים במרבית זמנם. פעולות להגברת לכידות חייבות להתרחש באופן רציף גם מחוץ לשמ"פ.
מיעוט ימי המילואים בשנה והפריסה הגיאוגרפית הרחבה מקשה על קיומם של מפגשים פיזיים. לכן הפלטפורמות הדיגיטאליות מהוות מענה משלים, המאפשר לחיילי הפלוגה לשמור על קשר, להתעדכן ולשמור על תחושת שייכות גם כאשר נפגשים פחות. ברמת הפלוגה פייסבוק היא פלטפורמה קטנה יחסית, ולכן עדיף לקיים פלטפורמה שתאפשר שיח אינטימי ותייצר מפגשים. אנו ממליצים לפתוח קבוצת וואטסאפ בה חברים כלל חיילי הפלוגה עם עדיפות לחיבורם של בוגרי הפלוגה ולחשוב על האופן המתאים ביותר להשתמש בה כדי לתמוך את הפעילויות שלנו ולתת ערך נוסף למשרתים. מתוך הקבוצה הראשית ניתן לייצר קבוצות נוספות לפי תחומי עניין שיופיעו כקבוצות נוספות או כטפסים מקושרים בתאור הקבוצתי בנושאים שונים למשל קבוצת מחפשי ומציעי עבודה, קבוצת טרמפים, קבוצת טיולים, קבוצת רצי מרתון וכו' הכל בהתאם לאופי ולצורך הפלוגתי.
להרחבה לגבי היחידה באון ליין ניתן להיכנס לקישור
בסופו של דבר הכל עניין של יחסים. כל אדם רוצה להרגיש שרואים אותו ושהנוכחות שלו חשובה לקבוצה. מעבר לדרכים שהצענו בסעיפים קודמים ליצירת משמעות ותחושת שייכות, כדאי לזכור שמאחורי כל המספרים, התאוריות והפילוסופיות, נמצאים אנשים. אין בנמצא פעילות שתחליף יחס אישי. על מנת לייצר יחס אישי מותאם כדאי לנהל טבלת מעקב אחר כל חיילי הפלוגה ובה לציין מועדי ימי הולדת, אירועים אישיים כגון חתונות, הולדת ילד, אופרציה רפואית גדולה ועוד. את הטבלה יש לעדכן בכל פעם שמבצעים שיחות אישיות עם החיילים, בין אם במהלך מפגש צבאי או במהלך שיחות חתך, או בכל אופן אחר בו נחשפתם למידע משמעותי אודות החייל. יש ליצור קשר עם החייל סמוך למועד ולהתעניין בו, לברך או להציע עזרה, לראות שהכל בסדר ולחבר. הכל כתלות בסיבה בגינה יצרתם קשר.
במידה ובמהלך השיחות האישיות עולים קשיים אישיים, יש לבחון באיזה אופן ניתן לסייע. אם החייל אינו מעוניין בסיוע, יש לציין רק לצורך מעקב ובהמשך.
במידה וחייל שלכם לא הגיע לפעילות, תנו לו להרגיש שחסרונו הורגש. בשיחה טלפונית/ בהודעה / בתמונה ושיתוף שלו על מה שהיה וכיוצ'.
דאגו לחיילים שלכם לדרגות, זה אמצעי נוסף להעריך את פעילותם. ודאו מול קציני כח האדם לקראת ראש השנה ויום העצמאות מי זכאי ולמי ניתן לקצר ובצעו טקס להענקת הדרגות.
שתפו את בני ובנות הזוג בעשייה וכן את המעסיקים וכל דרך שתמצאו לעודד את הסביבה התומכת.
אזהרת מסע!
אין אירוע אחד וחד פעמי שיוביל לשינוי משמעותי ברמת הלכידות היחידתית.
זה תהליך הדורש הטמעה והשקעה לאורך זמן. כמו קפה טוב, קהילה דורשת בישול מדויק ותזמון נכון.
טיפים להצלחה
- לעשות, לעשות, ושוב לעשות - כמו בתחילתו של כל מסע, ישנו החשש- מה יקרה אם אנשים לא יופיעו לערב הפלוגתי? איך יגיבו חיילים כשנושיב אותם למעגל היכרות? אל תחששו, צאו לדרך- תעשו, תעשו, תעשו- וסוף הטובה לבוא. אני חושבת שהמענה לחששות הללו הוא שההתמדה תביא להגדלת המשתתפים בכל פעילות. לדבר על זה שמתחילים לפעמים קטן אבל דרושה תנועה והתמדה.
- ציניים תמיד יהיו - ציניות היא האויב של כל יוזמה חדשה. אל תחששו מציניות או תגובות צוננות. התמקדו ביסודות החיובים של הפלוגה, אלו הרוצים להיפגש ולהרחיב את מעגלי הפעילות. אפשר להוסיף מילה על העניין ששמים את זה על השולחן זה מנטרל הערות ציניות.
- כל ההתחלות קשות - לבשורת הקהילתיות לוקח זמן לחלחל. לאנשים יקח זמן להבין מה היא קהילתיות במילואים. ההתחלה תהיה קשה, לבטח. אבל ההתמדה תביא עימה את התוצאות. לחבר עם הסעיף הקודם ולכתוב שפשוט צריך להמשיך לנוע.
- קובעים עושים - מייצרים יציבות- אם כבר החלטתם על תאריך, פעולה, אירוע- תנו לו קביעות וצאו לדרך. חשוב מאוד לייצר קביעות ויציבות בכדי להגדיל את מעגל המשתתפים. בצעו את הפעילות גם כאשר מספר הנרשמים נמוך ומתחת לציפיות. חייבים להניע את התהליך גם אם ובתחילה יקחו בו חלק פחות משתתפים ממה שציפיתם. השינוי יתקיים בקרב מעטים.
- שינוי השיח מיחידה לקהילה - ביצירת הקהילתיות יש חשיבות לשינוי השיח- כאשר נשנה לחברי היחידה את נקודת המבט שלהם על חבריהם למילואים- מאנשים שהם נפגשים איתם פעם ב- ומעבירים יחד אימון או תעסוקה. לקהילה עם שייכות, זהות וקשרים, נשנה . זה משנה את את האופן שבו הם מתחייסים למעגל השייכות שלהם -חשוב להגיד שוב ושוב בכל הזדמנות "אנחנו קהילה".השיח משפיע על המהות.
- אפקט הפרפר - לפעולות לחיזוק הקהילתיות יש אדוות השפעה. לא תמיד אנחנו מודעים להשפעה שתהיה להיכרות שנוצרת במעגל ההיכרות באימון. פתאום אחד מגלה חבר מהפלוגה שעובד בחברה שהוא מתמיין אליה, אחר מוצא שותף לתחביב, ושלישי מבין שמעגל הקהילה היחידתי הוא כתובת לפנות אליה בעת משבר. השקיעו בחיזוק הקהילתיות- האפקט יגיע. גם אם בשלב הנוכחי אתם לא רואים את ההקשר. "שלח לחכמך על פני המים כי ברבות הימים תמצאנותראנו".
- לחגוג ולשתף הצלחות - לאחר זמן, כשתשקיעו ותקימו את הקהילה שלכם, יגעו ההצלחות. תשמחו בהם ותחגגו אותם. זה הדלק להמשך. תנו לחברי היחידה לדעת אילו תוצאות נפלאותניפלאות יש ליצירת הקהילה. לאחר שיחשפו להצלחות ולאדוות ההשפעה של התוכנית הם ירצו לקחת חלק להיות שייכים ואתם תוכלו להגדיל את מעגל המשתתפים.
- תגרמו לאנשים להרגיש - קהילה מרגישים. תנו לאנשים להרגיש חלק. זה המפתח להצלחה!בחוברת המקורית יש משהו על יחס אישי אולי אפשר להביא את חלקו לכאן
לעשות, לעשות, ושוב לעשות
כמו בתחילתו של כל מסע, ישנו החשש- מה יקרה אם אנשים לא יופיעו לערב הפלוגתי? איך יגיבו חיילים כשנושיב אותם למעגל היכרות? אל תחששו, צאו לדרך- תעשו, תעשו, תעשו- וסוף הטובה לבוא. אני חושבת שהמענה לחששות הללו הוא שההתמדה תביא להגדלת המשתתפים בכל פעילות. לדבר על זה שמתחילים לפעמים קטן אבל דרושה תנועה והתמדה.
ציניים תמיד יהיו
ציניות היא האויב של כל יוזמה חדשה. אל תחששו מציניות או תגובות צוננות. התמקדו ביסודות החיובים של הפלוגה, אלו הרוצים להיפגש ולהרחיב את מעגלי הפעילות. אפשר להוסיף מילה על העניין ששמים את זה על השולחן זה מנטרל הערות ציניות.
כל ההתחלות קשות
לבשורת הקהילתיות לוקח זמן לחלחל. לאנשים יקח זמן להבין מה היא קהילתיות במילואים. ההתחלה תהיה קשה, לבטח. אבל ההתמדה תביא עימה את התוצאות. לחבר עם הסעיף הקודם ולכתוב שפשוט צריך להמשיך לנוע.
קובעים עושים
מייצרים יציבות- אם כבר החלטתם על תאריך, פעולה, אירוע- תנו לו קביעות וצאו לדרך. חשוב מאוד לייצר קביעות ויציבות בכדי להגדיל את מעגל המשתתפים. בצעו את הפעילות גם כאשר מספר הנרשמים נמוך ומתחת לציפיות. חייבים להניע את התהליך גם אם ובתחילה יקחו בו חלק פחות משתתפים ממה שציפיתם. השינוי יתקיים בקרב מעטים.
שינוי השיח מיחידה לקהילה
ביצירת הקהילתיות יש חשיבות לשינוי השיח- כאשר נשנה לחברי היחידה את נקודת המבט שלהם על חבריהם למילואים- מאנשים שהם נפגשים איתם פעם ב- ומעבירים יחד אימון או תעסוקה. לקהילה עם שייכות, זהות וקשרים, נשנה . זה משנה את את האופן שבו הם מתחייסים למעגל השייכות שלהם -חשוב להגיד שוב ושוב בכל הזדמנות "אנחנו קהילה".השיח משפיע על המהות.
אפקט הפרפר
לפעולות לחיזוק הקהילתיות יש אדוות השפעה. לא תמיד אנחנו מודעים להשפעה שתהיה להיכרות שנוצרת במעגל ההיכרות באימון. פתאום אחד מגלה חבר מהפלוגה שעובד בחברה שהוא מתמיין אליה, אחר מוצא שותף לתחביב, ושלישי מבין שמעגל הקהילה היחידתי הוא כתובת לפנות אליה בעת משבר. השקיעו בחיזוק הקהילתיות- האפקט יגיע. גם אם בשלב הנוכחי אתם לא רואים את ההקשר. "שלח לחכמך על פני המים כי ברבות הימים תמצאנו"
לחגוג ולשתף הצלחות
לאחר זמן, כשתשקיעו ותקימו את הקהילה שלכם, יגעו ההצלחות. תשמחו בהם ותחגגו אותם. זה הדלק להמשך. תנו לחברי היחידה לדעת אילו תוצאות נפלאותניפלאות יש ליצירת הקהילה. לאחר שיחשפו להצלחות ולאדוות ההשפעה של התוכנית הם ירצו לקחת חלק להיות שייכים ואתם תוכלו להגדיל את מעגל המשתתפים.
תגרמו לאנשים להרגיש
קהילה מרגישים. תנו לאנשים להרגיש חלק. זה המפתח להצלחה!